Skip to main content

Het belang van lichaamstaal bij een eerste indruk

deel dit blogbericht

Je hebt 4 seconden om tijdens een eerste ontmoeting met je prospect of toekomstige nieuwe werkgever te starten met een positieve indruk. Uiteraard kom je tijdig aan voor je afspraak en ben je deftig gekleed, maar daarover hebben we het nu niet. Deze 3 lichaamstaal gerelateerde basiszaken zijn zeker ook van belang.

Stevige handdruk

Je houdt je rechterhand verticaal waarbij je je arm op een normale manier strekt in de richting van je gesprekspartner. Waarom verticaal: Je aanziet je gesprekspartner als iemand op eenzelfde niveau als jezelf. Waarom normaal (niet helemaal) gesterkt: je houdt rekening met een verwachte "business afstand".  Je mag gerust 10% harder knijpen dan je gesprekspartner, nog harder komt echter over als agressief en misschien wel té zelfzeker of dominant. Dit laatste zal een aankoper al eens doen om je te stressen voor de komende contractonderhandeling.

 "Gelukkige" ogen

Je ogen zeggen zeer veel. Je gesprekspartner ziet al snel welke emotie je ogen uitstralen. Ben je blij dat je bij je prospect op bezoek komt of ben je eerder angstig voor de komende onderhandeling of mogelijke desinteresse van je gesprekspartner? Vergeet vooral ook niet je gesprekspartner aan te kijken tijdens je handdruk. Hierop wordt (terug) zoveel gezondigd.

 Oprechte glimlach

Ook je glimlach zegt veel over je emotie bij je bezoek. Professor Duchenne ontdekte 2 spieren die aan de basis liggen van een echte lach.  

  • Z-Major (Zygomaticus Major), de spier tussen je oor en je mondhoek
  • Orb. O. (Orbicularis Oculi), de spier rond je ogen

Als beide spieren zich opspannen waardoor je rimpels rond je ogen en mondhoeken krijgt, dan mag je spreken over een echte lach!

Een stevige handdruk"gelukkige" ogen en een oprechte glimlach zijn zeker niet zomaar lichaamstaaltrucjes. We zien lichaamstaal eerder als een stethoscoop: 

Je lichaamstaal zal altijd de waarheid willen vertellen over hoe je je binnenin voelt.

Eens je bewust bent van je non-verbale signalen, en de daarmee gepaard gaande emoties, kun je ze doelgericht en makkelijk aanpakken.

Omgekeerd kan je uit de eerste indruk van je je gesprekspartner ook afleiden hoe welkom je zelf bent, met welk soort persoon je te maken hebt én hoe deze zich mogelijks voelt.